سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با تجهیزات پزشکی مختلف آشنا شوید

معرفی تجهیزات پزشکی بر اساس کلاس بندی

تجهیزات پزشکی، تنوع بسیار زیادی دارند. جالب است بدانید که تجهیزات پزشکی نیز کلاس بندی دارند و بنا به کاری که انجام می دهند و در زمینه ای که استفاده می شوند، توسط سازمان غذا و دارو آمریکا، کلاس بندی می شوند. به بیان بهتر باید اعلام کنیم که سازمان غذا و دارو، تجهیزات پزشکی را بر اساس تاثیرات آن ها بر روی انسان کلاس بندی می شوند .

–          کلاس A

کلاس A یا 1 اولین کلاس بندی تجهیزات پزشکی می باشد که در این کلاس، تمامی تجهیزاتی که هیچ و یا کم ترین تاثیر را بر روی انسان ها دارند، قرار می گیرند. جالب است بدانید که بیش از 70% از تجهیزات پزشکی در این دسته قرار می گیرند. در کلاس A شرکت و موسسه تولید کننده تجهیزات پزشکی ، تجهیزات پزشکی تولید شده، ساخت وسیله با توجه به قوانین و شرایط تعیین شده و … در سازمان غذا و دارو ثبت می شوند. درواقع باید اشاره کنیم که تمامی تجهیزاتی که در کلاس A قرار می گیرند، کنترل های عمومی بر روی آن ها صورت می گیرد.

–          کلاس B

کلاس B یا 2 به کلاسی گفته می شود که یک مرحله بالاتر از کنترل های عمومی می باشد و تجهیزات پزشکی ای که در این دسته بندی قرار می گیرند، کنترل های خاص و ویژه ای بر روی آن ها صورت می گیرد. به طور کلی از تجهیزات پزشکی ای که در این دسته قرار دارند می توان به تشک های مواج، کیسه آب گرم و … اشاره کرد.

–          کلاس C

کلاس C یا 3 به کلاسی گفته می شود که نیاز به حساسیت بسیار زیادی در هنگام تولید دارد. در واقع، تجهیزات پزشکی ای که در این کلاس قرار می گیرند، تا حد زیادی در سلامت انسان ها دخیل هستند و حتی در برخی مواقع، جان انسان ها به این مواد و ابسته است. عمومی تجهیزات پزشکی این دسته، در هنگام پیشگیری، درمان و همچنین مراقبت از بیمار مورد استفاده قرار می گیرند و به همین علت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ازتجهیزات پزشکی که در این دسته قرار می گیرند می توان به فشارسنج ها و پیچیده ترین و پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه ها اشاره کرد.

تجهیزات بخش اورژانس

اورژانس یک بخش مهم هر بیمارستان است که خرمات مختلفی را ارائه می دهد. لازمه ی ارائه خدمات مناسب، وجود تجهیزات اورژانس می باشد. تجهیزات نقش بسیار مهمی در حفظ جان و سلامت بیمارانی دارد که به اقدامات فوری درمانی نیاز دارند.

تجهیزات اورژانس چیست؟

به انواع مختلفی از کالاهای پزشکی که با خدمات اورژانس بیمارستان ها ارتباط دارد،تجهیزات اورژانس می گویند که شامل مهم ترین تجهیزات برای رسیدگی فوری به بیمار ،قبل از انتقال به بیمارستان ها و مراکز درمانی است و می تواند هریک از تجهیزات زیر را شامل شود:

تخت بیمار، برانکارد، انواع دستگاه ساکشن، کپسول اکسیژن? دو عدد کابل و پریز متصل? پایه سرم? لیست تمام داروها و ملزومات موجود? سرنگ? لوله آزمایش? پنبه آغشته به مواد ضد عفونی? باند? گاز? دستکش معاینه? آنژیوکت? اسکالپ وین? چسب معمولی و ضد حساسیت? ست سرم? سرم نمکی? لارنگوسکوپ? لوله تراشه? آمبوبگ? پنس? سوند? بگ پانسمان? محلول بتادین? قیچی? چراغ قوه? گوشی پزشکی و فشار سنج